Wat is nou echt belangrijk?

Jasmijn George | juffencoach.

Heee lieve juf, lieve meester, hoe is het met jou? Is het nog een beetje vol te houden, dit thuiswerken, af en toe de noodopvang draaien, al deze ballen hoog houden terwijl je gezellig met z’n allen in 1 huis zit?

Of heb jij, net als ik, misschien last van wat kleine barstjes. Gezellige trekjes van jezelf of de ander die worden uitvergroot. Minder gezellige trekjes die ook worden uitvergroot. Want dat doet het wel met ons. Uitvergroten van onze voornamelijk negatieve kenmerken. Je moet toch ergens je ei kwijt. En het weer helpt ook al niet mee….
Ik wil het vandaag met je hebben over de 3 grootste valkuilen van het vele thuiswerken en daar natuurlijk ook tips over delen.

Ik heb het geluk en de pech om samen te wonen met ‘s werelds grootste controlfreak. En ik kan je zeggen: over het algemeen pluk ik daar de vruchten van. Mijn liefste heeft dingen al geregeld voordat ik er nog maar over na heb gedacht. Maar nu, in lockdown 2, is de controle behoefte toch wel de spuigaten uit aan het lopen.
Hij bemoeit zich overal net iets te graag mee en weet alles ook net ietsje beter.

Onze mindere kanten hebben door dit langdurige thuis zitten potentie om te worden uitvergroot. Misschien herken je dat wel? Dat geldt ook zeker voor die van mij, hoor! Ik trek me hoe langer hoe meer terug. Heb hoe langer hoe meer tijd voor mezelf nodig en ben ‘afwezig’ in mijn gezin. Wat natuurlijk weer invloed heeft op onze kinderen. Die worden hier drukker, stouter en onrustiger van. Deze lockdown heeft meer impact op ons, dan de vorige.

Hoe wij het leuk houden?

Wat wij doen: praten. Praten, ademhalen, stil zijn en nog meer praten. Daarnaast: toch wél naar buiten, met z’n allen, ookal is t sh*tweer. Toch wél hand in hand wandelen, ookal hangt er irritatie in de lucht. Toch wel een spelletje doen met de kindjes, ookal moeten we nog werken. Toch wel knuffelen, veel en vaak. Toch wel even alleen tijd nemen, ookal komt dat niet uit. Toch wel VOELEN wat we nodig hebben en daar gehoor aan geven…

In mijn werk valt mij ook steeds meer op dat iedereen, dus ook leerkrachten, deze lockdown als mentaal zwaarder ervaren dan de vorige. De 3 meest voorkomende valkuilen wil ik daarom graag met je delen. En uiteraard ook meteen een aantal concrete tips om te zorgen dat je er niet in trapt, en de boel gezellig en in balans houdt.

De meest voorkomende valkuil, waar we allemaal het aller-makkelijkst in trappen, omdat het een beetje menseigen is om te zeuren en te klagen, is:

focussen op wat er allemaal NIET is

Doe jij dat ook? Geen restaurant, geen sport, geen uitjes, feestjes, festivals, geen groepen, geen interactie. BLEEEEEEGH. En ook al geen mooi weer! En je hebt het misschien al 1000 keer gehoord, maar het is toch echt waar: WAT JE AANDACHT GEEFT GROEIT. Dus hoe meer je ziet wat er allemaal niet is, hoe slechter je je voelt. Als je focust op alle stomme dingen, op al het negatiefs, dan wordt je leven vanzelf negatief.

Zo kan ik ervoor kiezen om te kijken naar de lasten van de controlfreak-trekken van mijn man. Dan beloof ik je dat ik er elke dag 10 nieuwe lasten bij kan ‘vinden’ en weet ik ook zeker dat het onze relatie en ons samenleven geen goed zou doen.

Ik kan ervoor kiezen om te kijken naar het slechte weer, de vierkante ogen die ik krijg van het zoomen en de drukke kinderen die te weinig buiten zijn en te veel op het scherm zitten. 

Ja, dat kan. Het is ook allemaal niet onwaar. MAAR. Hoe leuk is dat? Hoe blij worden we daarvan? Hoe groot is de kans dat we hier dag in dag uit schreeuwend tegenover elkaar staan???

Dus: je raadt het al. De oplossing zit ‘m meestal in het omgekeerde. Dus: kijk naar wat er wel is.

Het hebben van een  controlfreak man, heeft als voordeel dat er heel veel dingen goed geregeld zijn, dat ik minder dingen hoef te regelen omdat hij dat toch liever doet. Het zorgt ervoor dat we makkelijker taken kunnen delen en eigenlijk, als ik het zo bekijk, valt het wel mee met die controle drang van ‘m. Het kan erger.

Het vele kijken naar een scherm is fijn omdat er wel contact kan zijn. Ik kan wél mijn werk blijven doen, mijn kindjes kunnen zo wél onderwijs krijgen.

Het weer zit niet mee, maar ik smelt niet van een beetje regen. Het vele thuiszitten zorgt dat ik tijd heb met mijn gezin, veel naar buiten kan met ze en ze 100% bewust op zie groeien. Dat is wat we wilden toen we kinderen kregen, toch?

Maak het voor jezelf een gewoonte of maak er een spel van om van elk ‘negatief’ ding, 1 of 2 positieve kanten te zien. Heel bewust. Benoem aan het einde van de dag 3 dingen die wél goed gingen, die wél lukten, die deze situatie je WEL gegeven hebt en waar je blij en dankbaar voor bent.

Een 2e grote valkuil is er een die je ook voor een heel groot deel zelf in de hand hebt. Omdat jij voor een groot deel bepaalt wat je “moet” en “niet moet”. Al het focussen op wat er nog ZOU MOETEN. Dingen doen omdat het ‘zo hoort’. Ooooh, wat een energievreter van jewelste! Hoe het zou moeten, wie bepaalt eigenlijk hoe het moet of dát je uberhaupt iets moet? Om maar eens een aantal voorbeelden te noemen, die ik in coach-gesprekken langs hoor komen:

  • Ik moet zorgen dat alles vlekkeloos verloopt.Dat hoort.
  • Ik moet zicht houden op alle kinderen in mijn klas. Altijd. 
  • Ik moet zorgen dat het niveau geborgd blijft.Onder alle omstandigheden.
  • Ik moet mijn huis op orde hebben.
  • Ik moet er altijd tiptop uitzien.
  • Ik moet nog een leuk filmpje op insta/tiktok zetten.
  • Ik moet echt nog even werken vandaag.

Wat moet je toch altijd veel van jezelf. Omdat je denkt dat het zo hoort. Omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt. Als ik het zo opschrijf word ik er al moe van. En daar kun je wat aan doen. 

Namelijk: Stop met vanalles MOETEN. Doe je best, bewaak je grenzen en zorg ervoor dat het werkbaar en fijn blijft voor jezelf. En blijf jezelf afvragen: wat is nu echt belangrijk voor MIJ? En ga dat doen. Omdat je het wilt doen. Omdat je het mag doen. Haal de druk van de ketel door andere woorden te gebruiken en door jezelf af te vragen: is dit NU het belangrijkste en beste wat ik voor MIJ kan doen? En kijk van daar uit verder.

Je kunt je bijvoorbeeld wel voornemen dat je van 8 tot 15u non-stop online gaat zijn voor je klas, maar is dat echt wat ze van je nodig hebben? Is dat echt wat jou de beste juf maakt die je kunt zijn? Is dat wat het belangrijkste en nodigste is voor JOU? Focus op wat voor jou het belangrijkste is!

Een derde en laatste valkuil is prioriteit geven aan je WERK OP ORDE hebben. Ja, lieve juf, dat snap ik heel goed. Want jouw werk is tenslotte voor al die kinderen die in meer of mindere mate last hebben van deze pandemie. En dat is een grote verantwoordelijkheid en een druk op je schouders. Laten we voorop stellen: JE DOET HET GEWELDIG. De inzet, betrokkenheid, flexibiliteit en liefde waarmee jij dag in dag uit jouw werk uitvoert: petje af. JE BENT KEIHARD NODIG. Nu. En ook straks als de scholen weer open gaan. Meer dan ooit hebben de kinderen jou nodig. Jouw rust, stabiliteit, energie en liefde. En JUIST daarom is het nodig dat je prioriteit geeft aan JEZELF. En dat meen ik met heel mijn hart. Jij hebt als eerste en grootste verantwoordelijkheid: zorgen voor jezelf. Want alleen dan kun je voor de volle 100% met je aandacht en energie bij de kinderen zijn. Niet alleen nu. Ook over een tijdje, als je weer fysiek in je lokaal les mag geven aan al die schatjes. Die schatjes die jou nodig hebben.

Geef daarom prioriteit aan jezelf. Aan het op orde hebben van rust in je hoofd en lijf. Aan ontspanning en aan dingen die jou energie geven. We hebben je nodig. Als juf in balans.

En als jouw hoofd en lijf rustig en ‘op orde’ zijn, kun je je weer focussen op je werk. Jij bent de basis. Niet jouw werk. Zorg dus voor een sterke en stabiele basis.

Weet dat ik je daarbij in coachingsgesprekken kan helpen. Dat ik je coach naar de juf in balans die je wilt zijn. De juf in balans die in je zit en die je mag zijn.

Je hoeft het niet alleen te doen. Mijn agenda staat open voor een kennismakingsgesprek, mocht je behoefte voelen om te onderzoeken of juf in balans – coaching bij je past.

 

Je bent nodig. Je doet het goed.