Wat een toets niet toetst

Wat is nu hetgeen je echt wil weten met betrekking tot de vaardig- en mogelijkheden van kinderen?

Terug in de klas, nu deels in het voortgezet onderwijs en over een paar dagen in het basisonderwijs weer met z’n allen. Hoe fijn dat dat weer kan! Bijpraten en als leraar echt een leerling in de ogen kijken en zien hoe het gaat met hem/haar. Welzijn staat op nummer één.

Maar na de eerste blijdschap bekruipt je het gevoel dat er kinderen zijn die echt nog een tandje bij zouden moeten zetten willen ze de stof van het jaar beheersen. En dat de kinderen die al wat moeilijk mee konden het misschien wel extra zwaar gaan krijgen. Terechte zorgen.

Maar ook…wat een kans! Geen cito’s, geen proefwerken (of in ieder geval beperkt). Even loslaten dat we controle (denken te) hebben over de vorderingen van de kinderen in het bestaande systeem in ons onderwijs. Want nu komt het er meer dan ooit op aan wat een kind laat zien in werkhouding, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid enz. Veel leerkrachten zijn bang voor een leerachterstand en dat is natuurlijk ook zeker iets om in de gaten te blijven houden. Maar kunnen we nu ook beseffen en er bij stil staan hoe ver een kind is gegroeid in het (deels) terugvallen op zichzelf, het zelfstandig inplannen van thuiswerk, het flexibel zijn en het leren hulpvragen via de chat als hij er niet uitkomt? Is hier ook een “toets” voor?



Afbeelding: www.topwijs.nl 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *