Tijd voor handvaardigheid!

Auteur: Lerarenpunt2210

Je kent het wel, de teken- of handvaardigheidsles staat voor morgen op de planning en je hebt geen idee wat je wil gaan doen. En jij wil niet degene zijn waar in de klas 25 bijna gelijke knutselwerkjes hangen;-). Dat moet toch anders kunnen?

De meeste kinderen kijken uit naar het uurtje handvaardigheid of tekenen in de week. Even met hun neus uit de boeken, van de tablet af en aan de slag met hun handen! Zij hebben er zin in en krijgen er energie van. Maar voor sommige leraren kost het juist veel tijd en komt het voorbereiden bovenop alle andere taken die ze moeten doen…

Wat maakt tekenen en met name handvaardigheid nu een ondergeschoven kindje in plaats van een belangrijk vak? Het kost veel leraren behoorlijk wat tijd om iets leuks te verzinnen. Natuurlijk zijn er sites, (inspiratie)boeken en methoden waar leuke ideeën instaan. Het kunnen uitvoeren ervan is echter een tweede. Is het materiaal wel op school, hoeveel tijd gaat het voorbereiden kosten en hoeveel hulp gaan de kinderen nodig hebben tijdens de les? Meestal zijn dit de struikelblokken die een leraar ervaart als hij/zij de echt leuke en creatieve opdrachten wil gaan uitvoeren.

Daarom geven leraren kinderen vaker dan ze zouden willen een gesloten opdracht met een techniek die vastligt. Het echte experimenteren met materialen is een uitzondering in de meeste klassen. Maar kinderen moeten kunnen experimenteren met materialen zonder dat ze daarin geremd worden. Ze moeten kunnen ontdekken wat ze met bepaalde technieken en/of materialen kunnen doen. En daar het liefst een hoop lol aan beleven zonder dat de nadruk ligt op het eindresultaat.

Wat maakt dat beeldende vorming (tekenen/handvaardigheid) een nuttig vak is?

  • Kinderen hebben plezier hebben en genieten er van!
  • Het is goed voor de ontwikkeling van creativiteit, concentratievermogen en zelfvertrouwen.
  • Het daagt kinderen uit tot denken en waarnemen. Hoe zit het in elkaar? Waar en hoe ga ik beginnen? En hoe ga ik dan verder?
  • Het versterkt de motorische vaardigheden; knippen, plakken, het gebruik van lijm, kleuren, gebruik van verschillend materiaal.
  • Kinderen vergroten hun ruimtelijk inzicht.
  • Kinderen leren begrippen en kleuren.
  • Kinderen worden uitgedaagd nieuwe dingen uit te proberen, door te zetten en om vindingrijk te zijn.
  • Als kinderen zelf experimenteren met materialen en technieken, wordt hun creativiteit nog meer vergroot.
  • Etc.

Wat heb jij nu nodig als leraar om lekker aan de slag te gaan en er energie van te krijgen om handvaardigheid/tekenen/beeldende vorming vorm te geven zodat jij tegemoet komt aan alle mooie ontwikkelingen zoals hierboven genoemd?

Allereerst de praktische kant met je collega’s op orde brengen.

  • Is er een methode beschikbaar? Misschien zijn er leraren die zelf erg creatief zijn en zich hierin willen verdiepen? Of zijn er creatieve bedenkers die zelf al ideeën genoeg hebben?
  • Kunnen jullie in school een lijn aanbrengen in opdrachten zodat materiaal goed ingekocht kan worden en altijd genoeg voorraad is? Of kunnen jullie duidelijke afspraken maken als jullie liever zelf per keer bepalen welke opdrachten jullie willen aanbieden?
  • Welke afspraken kunnen er gemaakt worden over het gebruik van ruimtes en een extra paar handen in de klas tijdens de lessen?
  • Etc.

En dan zelf aan de slag met het opdoen van ideeën! Het kan helpend zijn als je liever geen methode volgt om al een paar ideeën uit te werken op een rustig moment zodat je weer een periode vooruit kan. Dus zet een kop thee en ga er eens goed voor zitten zodat je er niet weer achter komt dat je voor morgen gauw nog wat moet verzinnen;-)     

Share on facebook
Share on linkedin