Teken het maar!

geschreven door: Lerarenpunt2210

De besneeuwde boom met nog maar een paar blaadjes aan de takken. Aan het einde van de tak een koolmeesjes die van het vogelvoer zit te snoepen. Herinner jij het je nog? De juf of meester die iedere keer weer een prachtige tekening op het krijtbord maakte?

De creativiteit van leraren krijgt door digitale middelen inmiddels een andere vorm. Het digibord wordt sinds de intrede ervan steeds efficiënter gebruikt en ingezet. Leraren kunnen niet meer zonder… kijk maar eens naar de reactie van jezelf of je collega’s wanneer je digibord niet wil opstarten. Digitaal werken wordt een vanzelfsprekendheid, helemaal sinds corona. Maar moeten we niet eens kritischer kijken naar wat we uit die ‘goede oude tijd’ missen? En hoe we dit dan in een nieuw jasje kunnen steken?

Laten we dan eens beginnen bij tekenen. Tekeningen zijn een prachtig middel om je doelen te visualiseren of je geschreven en gesproken tekst te verduidelijken. Je kunt door te tekenen ideeën prikkelen, genereren en overbrengen. Door met beelden te werken trek je de aandacht van kinderen en kun je emoties of associaties oproepen. Hierdoor stimuleer je denkprocessen die aanleiding geven om creatief te denken.  Door ideeën te tekenen en te modelleren zet je aan tot het denken op verschillende manieren. Je maakt ideeën concreet voor de kinderen en hierdoor kunnen ze makkelijker verbanden leggen. De moeite waard dus om je tekenskills verder uit te breiden, zeker nu je tijdens je online lessen je extra duidelijk wil overkomen.
En weet je wat zo leuk is? Dit kan heel gemakkelijk! Er zijn tal van online cursussen en boeken waarin je stap voor stap wordt meegenomen om zelf eenvoudige tekeningen toe te gaan passen. Binnen no-time teken je jezelf een instructie of (online) presentatie door.  Echt waar, iedereen kan tekenen!