Speel-/leeromgeving in je klas

Elk jaar weer even de tijd nemen om je klas goed in te richten is iets waar elke leerkracht mee te maken krijgt. Hoe pak je dat aan?

Iedere leerkracht vraagt zich aan het begin van het schooljaar af hoe hij/zij de klas zo efficiënt mogelijk kan indelen om het onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven. Daar worden veel afwegingen bij gemaakt: richt ik de klas in op samenwerken of juist meer op het zelfstandig werken? Hoe houd ik overzicht als ik allemaal hoeken in mijn klas wil realiseren? Waar komt het doelenbord en hang ik juist veel afbeeldingen op of maar een paar? Je inrichting hangt natuurlijk ook af van de ruimte die je in school mag gebruiken of gaat delen. Wie weet heb je een gezamenlijke ruimte in de hal die bruikbaar is voor je eigen bouw. In ieder geval wil je als leerkracht een functionele maar ook gezellige en warme omgeving creëren voor de leerlingen.

Hieronder wat tips waar je op kunt letten bij de inrichting van je lokaal:

  • instructie: waar kom de instructietafel? Heb je zelf als leerkracht nog zicht op de overige leerlingen? Wil je een vaste kring of ga je steeds schuiven met stoelen?
  • materialen: waar berg ik de materialen logisch en overzichtelijk op zodat de leerlingen er zo zelfstandig mogelijk mee om kunnen gaan? Gebruik kleuren en symbolen.
  • je eigen werkplek: waar ben je zichtbaar en bereikbaar voor leerlingen zonder dat jouw werkplek alle aandacht opeist? Je zit er ten slotte meestal pas na schooltijd.
  • looproute: welke route is logisch en veroorzaakt geen onderlinge onrust?
  • leerlingen: waar laat je jassen en tassen? Groepjes of rijtjes of een hele andere opstelling? Kunnen alle leerlingen goed op het digibord kijken of moeten ze steeds omdraaien?
  • hoeken: wil je hoeken in je klas, of juist alleen in de hal? Heb je hoeken waarin kinderen kunnen spelen, leren en ontdekken of ook juist een relaxhoek waarin je even helemaal niks hoeft?
  • eigenheid/persoonlijke touch: waaraan zullen de leerlingen terugdenken als ze bij jou een jaar in de klas hebben gezeten? De spelletjes die in de kast lagen? De hoek met kussentjes om tijdens het luisteren op te zitten terwijl de juf of meester muziek maakt?

Natuurlijk ben je als leerkracht afhankelijk van veel zaken: de school waar je werkt, de grootte van je klas, de behoeftes van de kinderen etc. Loop ook eens bij elkaar binnen om te kijken hoe een ander met de ruimtes omgaat of laat een collega bij jou in de klas meedenken.

Mocht je nu met je team de inrichting eens onder de loep willen nemen, dan is een bezoek aan Eromesmarko in Wijchen de moeite waard. Zij kijken met je mee op gestructureerde wijze naar wat er nodig en gewenst is. Met behulp van de 7 pijler-methode en een scorelijst ga je samen met een inrichtingsadviseur inventariseren hoe de bestaande inrichting op je school is ingevuld en hoe deze verbeterd kan worden. Een inspirerende teamworkshop hoort daarbij waardoor je met bruikbare adviezen en tips de inrichting vervolgens beter kunt laten aansluiten bij verschillende werkvormen.