Toch merk je als leraar dat er ook kinderen zijn die het best moeilijk vinden om een stappenplan te volgen als ze (eindelijk!) die leuke taalopdracht krijgen. Ze vergeten stappen, vullen het op hun eigen manier in, terwijl de methode juist is opgezet om de kinderen bepaalde structuren binnen het “vrij” schrijven eigen te laten maken. Een gemiste kans?
Kunnen we die informatie nu niet gebruiken om de standaard stelopdrachten als leraar zelf een beetje aan te kleden? Of om taalopdrachtjes als “tussendoortje” of “energizer” in te zetten? De meeste leraren bezitten genoeg creativiteit, tenslotte. Zodat de kinderen écht plezier hebben in het uiten van taal en het niet voelt voor hen als het zoveelste taallesje!
Nog meer tips van lezers:
“Op de site van SLO kun je gratis lessenseries downloaden: https://www.slo.nl/…/vakspeci…/nederlands/peer-response/
Maar mooie lesideeën vind je ook op https://iedereenkanlerenschrijven.nl/ en op https://www.taalvorming.nl/taal-thuis/
“Zelf gebruik ik: Schrijven kun je leren:steldidactiek voor het basisonderwijs van Eric Besselink”.