Op pad als onderwijspionier 2.

Veel scholen zijn bezig met onderwijsinnovatie. In de vorige blog las je over het maken van een keuze om een actieve rol te nemen in onderwijsinnovatie. De rol van onderwijspionier. In deze blog lees je meer over de uitdagende reis tot het worden van een pionier.

Hoe word je pionier?

Daar ga je dan. Op pioniersreis, vol uitdagingen en inspiratie. Een reis met obstakels, omdat immers nog niet duidelijk hoe je samen de gedroomde eindbestemming gaat bereiken. Dit vraagt energie, veerkracht en doorzettingsvermogen van iedereen, en vooral van jou als innovator. Een reis waarin je als bevlogen leraar volledig in kan opgaan en tegelijkertijd goed voor jezelf moet zorgen. Want het kan zomaar zijn dat als je eenmaal als innovator in je team aan het werk bent, overvraagd wordt door je collega’s met talloze klusjes. Dat jij, de leerkracht die zich inzet als I (innovatie) coach, tegelijkertijd als ict- coördinator wordt ingezet wordt om het afstandsonderwijs te ondersteunen en overstelpt wordt met ict-vragen van collega’s. Zie dan maar het hoofd koel te houden en vanuit het grote overzicht van je rol de goede dingen te doen. Dat is een ware uitdaging.

 

Gelukkig kun je bijsturen. Daar heb je de tijd voor. Een groot visiegestuurd veranderingstraject zoals het realiseren van groepsdoorbrekend onderwijs of het ontwikkelen van een formatieve cultuur, neemt immers jaren in beslag. Jaren die nodig zijn om met het team een visie te ontwikkelen, de leerlingen en ouders erbij te betrekken, het team en de leerlingen voor te bereiden op anders onderwijzen/organiseren, en te begeleiden bij experimenten en de daadwerkelijke realisatie van de vernieuwing.

Je gaat op deze reis leerzame jaren tegemoet waarin je jezelf in je rol als innovator en je team tot in de diepste vezels leert kennen.

Innoveren doe je samen. In de verbinding met anderen neem je jezelf mee. Daarom is het goed om vooral ook jezelf onder de loep te nemen.

 

Co-creation is a journey and the most important one is our inner journey’ (Otto Scharmer)

 

Terwijl je met je schoenen in de onderwijsklei staat, met jouw klas/team, ga je aan de slag. Je onderneemt een aantal activiteiten waarin je jezelf en het onderwijs beter leert kennen. Ook maak je je ambitie kenbaar aan anderen, zodat zij je in je pioniersreis kunnen ondersteunen.

Makkelijk gezegd. Maar hoe pak je dat aan? Een paar ideeën:

 

Beeld van jezelf in je nieuwe rol

Maak een mindmap met de volgende elementen: Wat is mijn ideaal? (waarden) Hoe zie ik mijzelf? (identiteit) Waar geloof ik in? (overtuigingen) Wat kan ik? (kwaliteiten) Wat doe ik? Waar heb ik mee te maken? (omgeving)

Vergelijk jezelf met het profiel van een innovator, zoals in dit plaatje bijvoorbeeld. Welke mindset herken je en welke niet?

 

Beeld van onderwijs:

Luister en kijk naar collega’s op school en daarbuiten. Hoe geven zij les, waarom doen zij het zoals zij het doen? Stel je op als goede luisteraar en niet-weter. Vraag door en door totdat je de kern te pakken hebt. Met de W-vragen kom je een heel eind.

Ga in gesprek met leerlingen en ouders. Wat vinden zij van het onderwijs dat zij nu krijgen? Hoe kan het volgens hen anders en beter?

Onderzoek de belangrijke ontwikkelingen in onderwijs. Wat boeit jou vooral? Ga op zoek naar jouw idealen. Hoe zou onderwijs eruit zien als je helemaal de vrije hand zou hebben?

Laat je inspireren met aantrekkelijke filmpjes, praktische voorbeelden en gelijkgestemden in (online)netwerken.


In gesprek met je leidinggevende

Ga in gesprek met je leidinggevende over je ambitie als innovator. Hoe kijkt hij/zij tegen jouw

voornemen aan? Is er een groot project waar jij een innovatieve rol in kan spelen? Welke

ondersteuning en faciliteiten kan hij/zij bieden om jouw rol goed te kunnen vervullen?

Als je hier samen uitkomt, dan kun je je duidelijker gaan positioneren in jouw team.


Je weet nu hoe je kunt beginnen met jouw reis. De meeste leraren ervaren het pionieren als een eenzaam proces. Dat is logisch, want vaak ben je de enige op jouw school die deze rol vervult. Hoe fijn zou het zijn als je dan je ervaringen kunt delen met andere innovatoren of i-coaches? Of raad kan vragen als je voor een probleem of dilemma staat? Organiseer daarom je eigen steungroep en durf hulp te vragen. 


Mijn naam is Saskia van Dongen. Ik help je graag op jouw pioniersweg.

Krachtig leren innoveren: Coaching – Training – Advies op maat.
  • Heb jij iemand nodig die je helpt om gezond en succesvol te pionieren? Dan kan ik je individueel als coach bijstaan.
  • Wil je in één dag jouw professionele leven een wending geven? Dat kan met de Slingerdag. Een bijzondere, weldadige dag waarin je met zelfgekozen steungroep een slinger geeft aan je werkende leven. Aan het eind van de dag weet je vanuit welke waarden, je welke kwaliteiten gaat inzetten en anders gaat doen.
  • Wil je samen met anderen, in een team, leren en pionieren? Dan kan ik jullie als groep bijstaan in de vorm van groepscoaching, een cursus of begeleiding bij een innovatietraject.