Mentale gezondheid van leerlingen

Geschreven door: Lerarenpunt2210

Waar start jij mee als je weer terug gaat naar fysiek onderwijs? Ga je meteen aan de slag met de zo gezegde ‘achterstanden’ wegwerken? Of liggen je prioriteiten eigenlijk ergens anders? Waarschijnlijk weet je van binnen dat er iets veel belangrijkers centraal moet staan. Namelijk het welzijn van de kinderen.

De effecten van de coronacrisis op de mentale gezondheid van kinderen zullen pas over een aantal jaren meetbaar zijn. Zonder te weten wat de precieze gevolgen zijn, zullen we toch nú iets moeten doen. Er zijn steeds meer leraren en ondernemers die al naar aanleiding van de crisis pleiten om de mentale gezondheid van kinderen meer centraal te zetten in het onderwijs. Een uitgelezen kans om hier dus nu ook écht aandacht aan te geven.
Het is belangrijk dat jij als leerkracht je invloed gebruikt. Als leraar heb je korte lijnen met de kinderen. Doordat je iedere dag met ze werkt weet je wat er leeft en speelt. Maar waar begin je? En hoe kun jij écht verschil maken?
  • Breng het belang van aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren/kinderen als gevolg van de lockdown onder de aandacht bij je collega’s en directie. 
  • Maak met je team inzichtelijk welke initiatieven er in de buurt al lopen en welke activiteiten er al georganiseerd worden.
  • Kijk hoe je als schoolteam met deze partners kunt gaan samenwerken.
  • Ga in gesprek met de jongeren/kinderen. Vul niet voor hen in wat zij goed zouden vinden. Ga op zoek naar projecten/activiteiten die voor en door jongeren worden uitgevoerd. 
  • Werk vanaf het begin weer aan een positief welbevinden op school. Door een goede sfeer neer te zetten en een positief leerklimaat. 
  • Een leerlinggerichte aanpak is noodzakelijk. Vooral nu de verschillen tussen de kinderen door de crisis nog groter zijn geworden. Je kunt als leerkracht helpen door te signaleren en passende hulp te zoeken of zelf op micro-niveau al aan te bieden.
  • Naast het welbevinden van de kinderen is het ook belangrijk om aandacht te hebben voor het welbevinden van de leraar. Zorg voor jezelf en voor je collega’s. Als je als leraar stress ervaart, zul je lastiger aan het welbevinden van de kinderen kunnen werken. 
  • De ouders spelen een grote rol in het welbevinden van kinderen. Ondanks dat niet ieder kind een positieve thuissituatie heeft, blijft de rol van de ouders belangrijk. Blijf hen daarom betrekken, juist ook bij dit onderwerp. Geef hen handvatten, zodat ze thuis vooruit kunnen.

Nu je je bewust bent van deze punten en wellicht al plannen maakt om actie te ondernemen, wil je natuurlijk liever vandaag dan morgen een start maken. Je kunt natuurlijk ook online al werken aan het welzijn van de kinderen. Je kunt klein beginnen en iedere dag wat oefeningetjes in je dagprogramma verweven. Als je op onderzoek uitgaat, zul je zien dat er talloze oefeningen zijn om de mentale gezondheid te trainen. Leer de kinderen bijvoorbeeld hoe met aandacht te leven, om te gaan met piekeren en positieve emoties langer vast te houden. En let maar eens op, samen op weg naar een mentaal gezond leven levert jou en de kinderen heel wat moois op!

Deze boeken staan vol weetjes, praktische handvatten en tips om een start te maken.

Voor volwassenen:

Voor kinderen: