Juist NU! Naast rekenen en taal, tijd voor geluk!

De ontwikkeling van een leerling gaat niet enkel over rekenen en taal. Dat weet jij als leerkracht als geen ander.  Jij weet dat ontwikkeling niet enkel gaat over scores, normen en achterstanden. En dat een leerling die goed in zijn vel zit het beter doet met betrekking tot het leerproces. Naast rekenen en taal zou je zoveel meer voor de leerlingen willen doen, aan de slag met waar het uiteindelijk om gaat: leerlingen in al hun facetten klaarstomen voor hun toekomst. Juist nu, in meer onzekere tijden, is het belangrijk met kinderen in gesprek te gaan rondom thema’s als geluk, toekomst, hoop, positief denken en vertrouwen.

Als we aan leerkrachten over de hele wereld vragen wat ze voor hun leerling wensen hebben ze vaak maar één wens: “Dat mijn leerling gelukkig is”. Maar wat betekent geluk en kun je daar invloed op uitoefenen in tijden waarin alles anders is? Ons antwoord is volmondig: Ja!

Vanuit de wetenschap is steeds meer bekend over geluk, veerkracht en hoe je dit kunt trainen. Er is aangetoond dat gelukkige kinderen meer energie hebben, kans- in plaats van angstgericht zijn, meer kunnen verdragen van andere kinderen, minder snel gepest worden, snel ziek worden en dat hun gevoel van eigenwaarde groter wordt. Tevens leren kinderen gemakkelijker als ze goed in hun vel zitten en zijn ze beter bestand tegen tegenslagen.

Een paar kleine tips voor in de klas om meteen mee aan de slag te gaan * :

  • positief denken: laat leerlingen een “zwarte bril” opzetten en een lijstje maken met alles wat ze “stom” vinden. Daarna wisselen ze van bril en zetten ze een “roze bril” op en maken een lijst met alles wat leuk is. Bij jonge kinderen kun je echte brillen meenemen.
    -dankbaarheid: maak met wat oudere kinderen een bedankfilmpje voor iemand die altijd voor ze klaar staat en stuur deze op naar de desbetreffende persoon. Of doe dit naar elkaar.
  • zelfvertrouwen: maak met je leerlingen een boekje met verschillende pagina’s, een pagina voor de ouders, grootouders, buren etc. Op elke pagina staat: ……..(naam kind) Laat leerlingen thuis de pagina’s invullen door de bekende personen. 
  • toekomstdromen: schrijf een brief naar jezelf in de toekomst over 1 jaar. Schrijf over wie je bent, wat je doet met wie je omgaat en hoe je leven er uit ziet.
    geluk doorgeven: maak met je klas een geluks-bingo. Bedenk 9 ideetjes waar jullie gelukkiger van worden, zoals: geef een compliment/help iemand/vraag iemand om te spelen. Elke kind krijgt een blad met 9 vakken met de bedachte teksten waar je samen met de klas mag afkruisen als je iets hebt volbracht. Wie heeft er bingo?
    talenten: elk kind krijgt een blad waarop hij/zij zijn/haar naam in het midden mag schrijven. Leerlingen lopen rond in de klas en schrijven bij elkaar aardige dingen en dingen die de leerling goed kan op het blad. Elk kind heeft nu een poster met prachtige complimenten, eigenschappen en talenten!

Jij leert kinderen dat ze ondanks de situatie invloed hebben op wat ze denken, voelen en doen! Hoe mooi om hier juist nu mee aan de slag te gaan.

En dat kan! Gelukskoffer heeft Lessen in Geluk ontwikkeld voor kinderen van groep 1 tot en  met groep 8. De sociaal-emotionele lessen zijn gebaseerd op de positieve psychologie en de  gelukswetenschap. In 7 thema’s werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en de eigen invloed op geluk.

Veel plezier!

*Geïnspireerd door Gelukskoffer

Wil jij Geluksleerkracht worden?
Ontvang nu 50% korting op de online opleiding tot Geluksleerkracht!
Meer dan ooit is het duidelijk hoe flexibel, veerkrachtig en creatief leerkrachten zijn!
Hier staan we graag bij stil. Speciaal voor de Dag van de Leraar ontvang je de hele maand oktober 50% korting op de online opleiding tot Geluksleerkracht. Dit betekent dat je maar €82,50 in plaats van €165,- betaalt. Jullie zijn stoer en dapper! Bedankt!