Hey, Teacher!

Heb je een fijne vakantie gehad? Helemaal opgeladen en klaar voor het nieuwe schooljaar? En is het je gelukt om niet met school bezig te zijn? Waarschijnlijk niet;-) of toch wel? Leraar zijn is nu eenmaal verweven met jou als persoon.

De eerste weken van de vakantie heb je misschien nodig gehad om te ontladen. Daarna kwam de rust en de laatste weken de energie om weer aan de slag te gaan. Want tja…, wat is het vak toch eigenlijk leuk…de ideeën beginnen weer op te borrelen.

Misschien wil je dit schooljaar beginnen aan een opleiding, een cursus of in de klas aan de slag met een specifiek onderwerp. Wellicht heb je je voorgenomen om het dit jaar juist rustig te houden. Of misschien ga je het wel helemaal anders aanpakken. Meer tijd inplannen voor de leerlingen, prioriteiten stellen, etc. 

Dan komt de voorbereidingsweek. Je zorgt ervoor dat je klas in orde is, de eerste vergaderingen zijn geweest en je hebt waarschijnlijk nog een heleboel andere dingen te doen voordat de leerlingen op school komen. 

Maar hoe kun je die geweldige ideeën die je in de vakantie hebt bedacht ook succesvol uitwerken? En hoe zorg je ervoor dat je naast alle doelen vanuit school en de leerlingen ook de persoonlijke doelen van jezelf bereikt? 

Maak een PLAN voor jezelf, zet je ideeën en persoonlijke doelen voor het nieuwe schooljaar om in concrete acties. Zodat ze niet langzaamaan naar de achtergrond verdwijnen door de dagelijkse hectiek. Begin er al mee in de opstartfase van het schooljaar.

Een voorbeeld:

Misschien heb je in de vakantie wel voorgenomen dat je minder stress wil ervaren en meer rust en tevredenheid. Bedenk wat je hier voor nodig hebt. Wat zou je kunnen doen?

  • Noteer op welke momenten (of welke taken) je de meeste stress opleveren. Analyseer deze momenten en bedenk met concrete acties hoe je de stress kunt verminderen. Neem kleine en haalbare stappen. 
  • Ga op zoek naar een structurele oplossing. Door bovengenoemde concrete acties, maar ook door stress op andere momenten uit je lichaam te laten wegvloeien zodat je beter om kan gaan met pieken van stress. Verdiep je bijvoorbeeld in meditatie. Ga vaker na je werk wandelen, sporten of je hond uitlaten. Of laat de auto staan en pak je fiets.
  • Zoek naar dingen die je ontspanning geven tijdens je werk. Wellicht is dat een goed gesprek met die ene collega of een wandeling in de pauze. Plan deze (korte) momenten dagelijks in je agenda in. 
  • Maak van je persoonlijke doelen een prioriteit! Net zoals je dat doet bij je leerlingen en de doelen vanuit school. 

Van een gelukkige en ontspannen leraar, leer je écht de mooiste dingen! 

Met deze lerarenagenda’s kun je meteen aan de slag met het inplannen van tijd voor jezelf en jouw ideeën!