Grej of the day

Zuchten en steunen omdat het moeilijk is om feitjes en weetjes in je hoofd te krijgen...dat herkennen we allemaal wel! Hoe pak jij dit aan en hoe leer je dit aan de leerlingen in de klas?

Veel leerlingen zuchten en steunen bij het leren van feitjes en weetjes. Hoe krijg je – zeker als je begint met het stampen van nieuwe stof – zaken in je hoofd als je eigenlijk nog niet zo goed weet wat je aan het leren bent? En nog geen verbanden ziet of een kader hebt? Of je gewoon “droge” stof moet onthouden?

Natuurlijk helpt het werken met ezelsbruggetjes. Bij jonge kinderen leer je het verschil tussen links en rechts door je handen voor jezelf op te steken en de letter L te herkennen in de wijsvinger en duim. Of de cijfers leren onthouden door hun vorm (0 is een bal, 1 een potlood, 2 een zwaan, 3 een oor etc). Het aantal dagen in een maand kun je op je knokkels tellen. Bij topo in groep 6 leren kinderen de Waddeneilanden met behulp van TV-Tas. En natuurlijk blijven herhalen, herhalen, herhalen…tot het feitje een vanzelfsprekendheid is geworden.

Ook het maken van een feitjesschrift werkt goed, zeker in de bovenbouw van het PO/onderbouw van het VO. Een apart schrift waarin leerlingen hun feitjes noteren, het liefst per vakgebied/onderwerp. Dit kunnen ze dan als opzoekboekje gebruiken tijdens het maken van huiswerk of werk in de klas.

Maar de beste ezelsbruggetjes zijn…zelf verzonnen! Door gebruik te maken van de volgende strategieën:

  • de eerste letters van woorden/enkele woorden op volgorde uit een zin pakken -> Niet op zondag werken = kloksgewijs noord, oost, zuid, west. -> Je drinkt drank en je wordt drunk, drink-drank-drunk.
  • een leuk tekeningetje te maken ->teken een menukaart en zet de Franse/Engelse woordjes die je moet leren op de juiste plaats bij voor-, hoofd- en nagerecht. Maak er kleine tekeningetjes bij. Vul ook de drankenkaart in!
  • een gebaar ->leer met gebaren de letters in groep 3 aan
  • een liedje -> het bekende alfabetliedje of de liedjes met de woorden met een korte ei
  • een rijmpje ->bij de o-u-a klinkt de c als een k

En nu creatief aan de slag met je klas!

Een leuk hulpmiddel om mee te starten in het nieuwe schooljaar om de leerlingen meer weetjes te leren is de “Grej of the day”! Een microles van 8 minuten die vooraf wordt gegaan door een raadsel. Het raadsel (grej) zet de leerlingen tot denken en een korte les met veel beeld en weinig tekst vult aan. Daarna kunnen de leerlingen er thuis over vertellen en krijgt het onderwerp vervolgens een plekje op een kaart aan de wand in de klas, waardoor de klas na enige tijd verbanden gaat ontdekken. Het tweede boek is inmiddels verschenen, speciaal voor de middenbouw van het basisonderwijs. Een leuke, eenvoudige manier om weetjes over te dragen!