De tijd baart rozen

Geschreven door: Mindful Onderwijs

Ken je die uitdrukking? Als leerkracht weet je als geen ander dat een verandering vaak tijd nodig
heeft. Niet alleen het leren lezen of rekenen, maar ook bijvoorbeeld het vormen van een groep na
de vakantie. Vaak zie je dat het even duurt om de positieve gevolgen te zien. Maar je weet dat het uiteindelijk je inspanningen meer dan waard is, dus je neemt de tijd voor die veilige en stevige basis!

Zo is dat ook met de mindfulness training. Wanneer een deelnemer start is vaak het eerste winstpunt om elke dag een moment tijd te vinden voor zichzelf. Soms zijn daar de excuses als “Ik kijk altijd het achtuurjournaal en daarna ben ik te moe om te oefenen” of “Mijn partner vindt het ongezellig als ik alleen naar boven ga voor een meditatie”. Heel waardevol dus als het je lukt om in de hectiek van de dag een moment te vinden. In de ochtend, middag of avond. Even alle tijd voor jezelf!

En tijdens de oefeningen komen de inzichten. Hoeveel je kunt opmerken. (Ont)spanning, energie, houding, maar ook in je omgeving de geluiden of de ruimte om je heen. En natuurlijk al die gedachten die als wolken blijven komen en gaan. Net als je hart klopt, produceert je hoofd gedachten. Je leert automatische patronen herkennen. Het besef dat het in je brein nooit rustig zal zijn, maar dat het opmerken van dat wat voorbij komt en je mind-set al zo helpend kunnen zijn.

De uitnodiging om heel open, zonder oordeel, nieuwsgierig te zijn naar wat er ieder moment is. Steeds weer opnieuw. En om vanuit daar ook bewust verder te kunnen gaan. Iets juist wel, niet, of anders doen. Elke situatie verdient aandacht. En vooral jijzelf mag daarvoor tijd nemen. Op losse momenten van de dag en ook tijdens een langere oefening.

En dat neem je als leerkracht mee in de klas. Deze rust straal je uit naar de kinderen. Aandacht geven waar het echt nodig is. En soms iets loslaten, wat je dacht te moeten. Waardoor je figuurlijk, dikwijls ook letterlijk, beide handen weer vrij hebt. Genieten van waar je met de leerlingen mee bezig bent, zonder al vooruit te hoeven denken. Of dat nu rekenen, zingen, buiten spelen of iets anders is. Op de
lagere of op de middelbare school. Met de groep of met een individuele leerling. De leerlingen in hun eigen ontwikkeling tot bloei laten komen. Dit gaat meestal steeds makkelijker naarmate de training vordert.

Zelf de regie pakken | Maar dan is de mindfulness training afgelopen en wil je natuurlijk mindful leef- en werkstijl blijven gebruiken. Dan blijkt voor velen van ons rust nemen om te oefenen, vooral als het druk is, lastig. Een oud gezegde is, als je absoluut geen tijd hebt om te oefenen… neem dan
dubbel zoveel tijd ervoor. Je mist misschien ook de kracht van de groep. Elkaar stimuleren. De herkenbaarheid. Weten dat oefenen inzicht en inspiratie kan geven. Dus neem de tijd. Ook al begin je soms met tegenzin. Maar met een glimlach, omdat je weet dat je het jezelf en anderen zo gunt.