Hoe competent moet je zijn om een goede leraar te zijn?

Hoe competent moet je eigenlijk zijn om een goede leraar te zijn? Welke kennis, vaardigheden en houding laat je zien? Hoe herken je een goede leraar?

Leraren….dat zijn toch die mensen die om half 4 klaar zijn met werken en 6 weken zomervakantie hebben…een écht cliché. Maar hoe competent moet je eigenlijk zijn om een goede leraar te zijn? Welke kennis, vaardigheden en houding heb je nodig? En is een bepaalde houding hebben genoeg? Oftewel: hoe herken je een goede leraar?

Wees voorbereid! Een goede leraar weet waar hij het over heeft, kan specifieke doelen bedenken en plannen creëren om deze doelen te bereiken. Hij kan verbanden leggen tussen de lesonderdelen en heeft ook al bedacht welke vragen er vanuit de leerlingen kunnen komen. Zij zijn op de hoogte van de kwaliteiten en leerpunten van elke leerling en kunnen daar op aanhaken. Daarbij weten goede leraren te motiveren, kunnen zij goed communiceren, weten zij hoe ze een groep moeten vormen, zijn ze op de hoogte van culturele overeenkomsten en verschillen, kunnen ze beoordelen, zijn ze op de hoogte zijn van technologische vaardigheden, begrijpen ze dat ze een voorbeeldfunctie hebben enzovoort. 

Maar in onze ogen is het vooral belangrijk om de mens achter de leraar aan je leerlingen te laten zien. Leerlingen prikken er zo doorheen als je niet congruent bent. Hoe deskundig je ook mag zijn, als je houding niet overeenkomt met wie je bent, werkt het niet. Wij als leraren kunnen vinden dat we goed lesgeven, maar de enigen die dat echt kunnen bepalen zijn de leerlingen. Als je aan hen vraagt wie die ene goede leraar is die hen altijd bij zal blijven, dan is het de leraar die indruk heeft gemaakt als mens, met daarbij zijn passie voor en kennis van het vak dat hij uitoefent. En is dat nu niet het mooiste dat je leerlingen kunt meegeven…

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *